Elevhälsoteamet
Hur arbetar elevhälsan?
- Rektor leder och fördelar arbetet i elevhälsan
- Skollagen: Elevhälsan ska innehålla psykologiska, medicinska, psykosociala och specialpedagogiska insatser
- Vi är olika professioner: specialpedagog, skolsköterska, skolkurator, skolpsykolog, skolläkare
- Elevhälsan ska arbeta åtgärdande, förebyggande, hälsofrämjande på individ, grupp- och organisationsnivå
Vad är åtgärdande, förebyggande och Hälsofrämjande arbete?
Åtgärdande arbete: Hantera problem eller situationer som har uppstått i en organisation, en grupp eller hos en individ.
Förebyggande arbete: Minska risken för ohälsa genom att minska riskfaktorers inflytande och stärka skyddsfaktorer (Bygger på kunskap om vad som orsakar ohälsa).
Hälsofrämjande arbete: Stärka och bibehålla människors välbefinnande. Skapa miljöer som främjar elevernas lärande, utveckling och hälsa. (Bygger på kunskap om vad som orsakar hälsa).

Specialpedagogens uppdrag
Åtgärdande arbete: Färdighetsträning, i grupp eller en-till-en, stödjande samtal med elever ,lärare och föräldrar, initiera åtgärdsprogram, följa upp, utvärdera och dokumentera.
Förebyggande arbete: Screeningar – utförande, sammanställning och analys, pedagogiska utredningar, konsultation och stöd till föräldrar, samverkan med andra stödfunktioner utanför skolan t.ex. BUP, socialtjänst, habilitering, sjukvård
Hälsofrämjande arbete: Handleda pedagoger. Delta och driva skolutvecklingsarbete. Stöd med anpassning och tillrättaläggande av miljö – uppmärksamma svåra miljöer och situationer.
Skolsköterskans uppdrag
Skolhälsovårdens mål, som definieras i skollagen, är: ”Att bevara och förbättra elevernas psykiska och kroppsliga hälsa och verka för sunda levnadsvanor.”
Åtgärdande arbete: Enklare sjukvårdsinsatser, plåstras om/bandageras om, ta bort flisor, behandla allergiska reaktioner m.m. Skolhälsovården ska inte ersätta primärvården (dvs. vårdcentralen), skolläkarmottagning.
Förebyggande arbete: Insatser som är riktade till grupper som är sammansatta utifrån behov t.ex. överviktiga elever, mobbing och vaccinationer.
Hälsofrämjande arbete: Hälsosamtal, gruppsamtal om pubertet, sexualitet och relationer, allmän hälsoundervisning.
Skolkuratorns uppdrag
Åtgärdande arbete: Föreslå åtgärder och insatser, sociala bedömningar av enskilda elever, stödsamtal till elever, föräldrar och personal (skolrelaterade frågor).
Förebyggande arbete: Föräldrastöd, arbete med klasser och grupper, råd och stöd till personal, rådgivande och stödjande roll i likabehandlingsarbetet, handledning, konsultation, rådgivning utifrån ett socialt perspektiv.
Hälsofrämjande arbete: Samverkan med externa aktörer som arbetar med barn och ungdomar, delta i utvecklingsarbete på organisationsnivå.
Skolpsykologens uppdrag
Åtgärdande arbete:Utreda och kartlägga elevens svårigheter att nå målen, psykologbedömningar, medverka
samverkansmöten kring specifika elever.
Förebyggande arbete: Handledning/konsultation kring elever mer problemskapande beteende, inlärningssvårigheter, svåra samtal, psykisk ohälsa, kartlägga verksamheten för att identifiera riskområden.
Hälsofrämjande arbete: Utbildningsinsatser, bidra i arbetet med att ta fram planer på diskriminering, delta i arbetet med trygghetsteam, krisplaner, samarbeta med elevhälsopersonal och rektorer kring organisationsfrågor, bidra med psykologiska aspekter på hälsa och lärande.







Välkomna måndag 28 april "öppet styrelsemöte"

Gnesta Waldorfskola
Fjällgatan 11-13,
646 32 Gnesta
Telefon: 0158-520 30
Rektor
Nicklas Ridström
rektor@
gnestawaldorfskola.se
072-231 34 70
