Månadsfester

I waldorfskolan strävar vi efter att få en rytm i lektionerna, dagens och veckans förlopp, månadernas och naturligtvis också i årsförloppet. Ett exempel är de regelbundet återkommande årstidsfesterna.

Hösten har sin egen karaktär och i slutet av  september firar vi mikaelifesten med ett färgglatt skördebord. Tillsammans med föräldrarna drar vi ut i skogen och leker jakt på draken och gör olika modprov. Kampen mot den onda draken är en symbol för modet att bekämpa det onda i världen och i oss själva.

I november är det dags för martinfesten, där temat är medkänsla med de sämre lottade. Förebilden är St Martin, den romerske krigaren som blev munk. De yngre barnen firar då lyktfesten med egenhändigt tillverkade ljuslyktor.

Advent och julavslutningen är nästa högtid. Då kan klasserna visa upp något inför terminsslutet som de arbetat med. Ibland har medarbetarna satt upp ett julspel för elever och föräldrar.

På vårterminen brukar vi ha en fest före sportlovet. Vi har traditionen att det ska vara karneval med maskerad på ett visst tema, exempelvis världens länder, den fantastiska skogen, det sagolika havet.

Vi har också ha en festlig inledning på påsklovet med att klasserna söker på skolgården efter ägg fyllda med något sött.

Mot slutet av terminen har vi även gjort traditionella familjeutflykter med hela skolan till ett kulturellt intressant mål. Vi har till exempel besökt Ånhammars bruk, Nynäs slott, Skottvångs gruva, kalkugnen på Oaxen och Grindviks kvarn.

Allt detta ger en rytm åt hur vi gestaltar läsåret i waldorfskolan, som återkommer genom skolåren, och de är alla viktiga mötesplatsen för oss alla barn och lärare.